Friday 4 March 2016

Pokok Herba Penawar Buasir

Pokok ni Wak dapat dari seorang rakan berbangsa Cina. Menurut beliau amat mujarab untuk merawat Penyakit Buasir.


Dikenali dengan Pelbagai nama, antaranya Pokok Buasir, Pokok Daun 4 Muka, Pokok Patah tulang, Pokok SiPatah Patah, Pokok Biawak Laut, Pokok katek ketam dan Pokok katam seribu

Nama Saintifik :  Cissus quadrangularis L. Vitaceae



Sangat mudah ditanam .. ambil batangnya dan cucuk ke tanah. Siram,  bagi cahaya matahari. . . In shaa Allah hidup la dia.

Kepada sesiapa yang menghadapi penyakit buasir yang kronik, anda boleh mencuba rawatan herba melalui pokok menjalar yang dikurniakan oleh Allah swt untuk menjadi asbab penyembuhan buasir... In Sha Allah

Ada pelbagai cara penggunaanya yg Wak perolehi dari rakan2 FB dan carian google..

Antaranya: 
1. Ambil satu bahagian sepanjang 5cm dan tumbuk halus dalam lesung batu. Setelah itu, campurkan dengan 1 sudu madu dan terus ditelan tanpa dikunyah.

Ini kerana kesan herba ini didalam mulut agak tidak menyenangkan atau mengalami rasa gatal.

Makan 3x kali sehari.

2. Ambil pucuknya dalam seinci , dikeratkan kecil – kecil dan telan.

Makan sehari sekali selama 3 hari dan lebih jika masih tak sembuh..  In Sha Allah. Kita hanya berusaha.

3. Potong pokok buasir dlm 2 inci kemudian dimakan bersama dgn pisang dan Potong sedikit pokok buasir, kemudian ditumbuk lumat dan ditempel pd tempt buasir tersebut....

4. Petik pucuk yang lembut, yang betul-betul lembut,  dan terus ditelan.  Jangan dikunyah,  kelak mulut dan kerongkong terasa gatal.


5. Di potong nipis setebal 4 @ 5 mm kemudian  ditelan bersama roti - SUMBER

Nota : Kredit kepada semua sahabat FB yg membantu wak dlm mengenali pokok yg sangat beharga ini [KLIK SINI], terutama Sahabat2 dalam GROUP KEBUN MINI [KLIK SINI]

52 comments:

  1. assalam..bang boleh saya tanye..dekat mana boleh dapatkan pokok ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam .. cuba diNusery yg owner dia China atau saudara berada di lembah Kelang boleh whatsapp di 018 3818971

      Delete
    2. Mari sy kedai bunga in Kajang ada jual ini pk.
      Contact 0165678638/Aina

      Delete
    3. Mari sy kedai bunga in Kajang ada jual ini pk.
      Contact 0165678638/Aina

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..jumpe jgk sy name pokok ni..pokok dh hdp lme dh dlm pasu kat umah...

    ReplyDelete
  4. Slm mcm mana nk hilangkan gatal2 kerongkong saya x tahu sya main kunyah ja pls rasa x slesa sangat

    ReplyDelete
  5. Salam... Sy nk beli.. di mana sy boleh beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rumah sungai long kajang, saya ada banyak saya buang2 tapi subur balik siapa mau yang dekat rumah saya boleh minta.

      Delete
  6. Rumah saya pun ada tanam pokok ni

    ReplyDelete
  7. Rumah saya pun ada tanam pokok ni

    ReplyDelete
  8. saya pun dah tanam pokok ni saya dapat dari kelantan

    ReplyDelete
  9. time ksh tuan bg info.. alhamdulillah sy da pun tnm pokok ni.. brcambah byk.. cme nk mengamalkan spt di ajr tu sy lmbt ckit.. mcm yg tuan ckp rasa dia yg agk kurg selesa selepas ditelan. pape pun.. inshaa Allah sy cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh juga drebus @ potong 2 katam, letak dlm gelas masuk air panas.... lepas suam, boleh amal minum...

      ada kawan amal, dah makin ok..

      Delete
  10. Terima kasih atas perkongsian pokok ini dan saya adalah peminat pokok ini sedap dimakan begitu sahaja ... petua dari rakan saya di perlis malaysia cara makan untuk hilangkan gatal adalah makan bersama asam jawa usang yang berwarna kehitaman di kuyah bersama pokok ini.. rasa gatal akan hilang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke bos.. Sy xthn.. Blender jd air pn prnh.. Rs mcm tercekik tulg ikan pun yer.. Asam jawa usang tu cmne..blhxx bntu sy

      Delete
  11. Area kuala terengganu, marang ada dop. Sy nak dapatkan pokok ning, nak try.

    ReplyDelete
  12. Sy br dpt pokok ni. InsyaAllah nak cuba. Takut juga mulanya sbb tkt gatal

    ReplyDelete
  13. Pokok ni saya hiris halus dan masukkan dalam kapsul. Telan dgn air.Tak rasa gatal.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum..di Melaka mana nak dapat pokok tu...dan jika buasir itu luka terus boleh ke makan dan caranya

    ReplyDelete
  15. Bole wsp sy 0132779244 ..cmne nak dptkan pokok nie..

    ReplyDelete
  16. Dekat ppinang ada tak siapa yg tanam pokok ni...

    ReplyDelete
  17. Saya nak beli utk tanam...whatsapp: 0124195875

    ReplyDelete
  18. Saya nak beli utk tanam...whatsapp: 0124195875

    ReplyDelete
  19. Klu area kuantan kt rumah sy ada ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak pokok ni. Tolong whatsapp saya 012-2151846. Terima kasih.

      Delete
    2. Kuantan area mana ye? Mcm mana sy nk dapatkan pokok ni? Whatsapp sy 0142155118

      Delete
  20. Saya ada banyak pokok ni, mak saya yang tanam. PM if you want. Collect kat PJ, Kelana, Shah Alam or Subang area. 012-4073881

    ReplyDelete
  21. Saya nk pokok ni... Tlg whatsapp saya.. 0162023155 area besut

    ReplyDelete
  22. Saya nk pokok ni... Tlg whatsapp saya.. 0162023155 area besut

    ReplyDelete
  23. Nak pokok nie call sy , area kelantan 0148212320

    ReplyDelete
  24. Orang Dari JB boleh dapatkan di nursery herba kg ubi baru.
    01160512027

    ReplyDelete
  25. Baru je makan sebelom baca posting nie..gatal lidah plk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu..teruk pulak rasa gatal, panas pokok ni..ingtkan ada racun

      Delete
  26. Pokok ni patut setiap org mesti ada...mujarab.saya tlh syor kpd kawan..alhamdulillah

    ReplyDelete
  27. Saya ada pokok ni, sapa nak saya nak bg free aje. Saya duduk johor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya nak tanam pokok ni
      Wsapp saya 0167749213

      Delete
    2. Salam boleh tak bagi saya..saya amat perlukan

      Delete
  28. Sapa org jengka...meh sini
    Teman duduk jengka 15 pahang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bleh bantu saya dpt pokok ni bayar pon tkpe call 0179405696 nk tanam kt rmh

      Delete
  29. Saya Baru je beli kat shopee.mudah mudahan mujarab.

    ReplyDelete
  30. Saya terkunyah sangat gatal dn terasa seperti keracunan. Elok rebus atau potong halus pucuknya cucuk dlm pisang dn telan

    ReplyDelete
  31. Saya ada pokok ni, kuala selangor

    ReplyDelete
  32. Yang kena makan Tu daun dia ka atau batang dia.saya X paham.

    ReplyDelete
  33. buah pokok ni warna merah..Kita leh makn ke buah Tu ..or racun...

    ReplyDelete

Artikel Menarik